Elfogási gyakorlat nemzetközi szakemberek előtt
JETfly (http://www.jetfly.hu)

Egy azonosítatlan repülőeszköz berepülése miatt riasztották a készültségi szolgálatot adó MiG-29 vadászgépeket. A rádió kapcsolattal nem rendelkező gépet a levegőbe azonosították és a kecskeméti repülőtérre kényszeríttették leszállásra. Az azonosítatlan ellenséges gép egy L-39 Albatros volt, mivel ez alkalommal csak egy precízen végrehajtott gyakorlatról volt szó.

Az esemény nemcsak a megszokott napi gyakorlás része volt. Harmincegy ország hatvanhat katonai vezetője figyelte a magyar pilóták munkáját. A katonai szakemberek a Bécsi Dokumentum bizalom és biztonságerősítő intézkedések előírásai értelmében vettek részt, látogatáson a kecskeméti légibázison. A külföldi vendégek különböző bemutatók keretében tekintették meg a főbb haditechnikai eszközöket, és tájékozót hallgathattak meg a haderőről, az alakulatról valamint kötetlen beszélgetést folytattak a helyszínen lévő katonákkal. Az egész napos program talán leglátványosabb pontja volt, amikor az imitált elfogás légi, majd földi eseményeit figyelhették végig a katonai szakemberek.


A riasztás után a vadászgépek a levegőben azonosították az ismeretlen gépet, majd a nemzetközileg elfogadott jelekkel utasították a leszállásra a kecskeméti betonon. A leszállás után ellenőrizték a repülőgép állapotát, majd a pilótákat vizsgálták át a fegyveres biztosító katonák. Az utolsó momentumként az idegen pilótákat elvezették.
A magyar légierő pilótái jól vizsgáztak. Felderítették, majd leszállították az azonosítatlan repülőgépet, ami így nem tudott semmilyen ellenséges tevékenységet végrehajtani.

Ezen feladat gyakorlása és precíz végrehajtásának fontossága napjainkban nagyon időszerű. 2001. szeptember 11. óta megváltozott a légtér ellenőrzés filozófiája. Akár egy polgári utasszállítógép is válhat fegyverré és ilyenkor a NATO légteret védő pilótáknak egy feladatuk van, megakadályozni a fegyver célbajutatását.