Hírek

  MH ÖHP

  NFTC

  Fegyverek
  • 9K310 Igla
  • An-26
  • Atlas-2 Mistral
  • Jak-52
  • JAS-39 Gripen
  • Kub 2K12M
  • L-39ZO
  • Mi-17P
  • Mi-24 D/V/P
  • Mi-8T
  • MiG-29

  Repülőnapok
  • Hazai repülőnapok
  • Külföldi repülőnapok

  Elérhetőség


Egy repülőnap rövid története 2/2
Sövegjártó Zoltán

És a közönség jön. A tervezethez képest hamarabb nyitják a kapukat, amelyeken végeláthatatlan sorokban jönnek az érdeklődök.


A hírek szerint délelőttre a város 50 kilométeres körzetben dugult be. Nem vártunk ennyi embert, de örülünk, hogy ilyen sokakat érdekel a repülés, a repülőnap. Aki bent van annak irány a statikus bemutató. Messziről látható a török bemutató kötelék Herculesének svanca, ez segíti a tájékozódást. A török C-130 mellett és vele szembe egy-egy magyar MiG-29, ahol a Dongó és Puma század relikviát vásárolhatták meg az érdeklődök. Minden repülőnapon elérhetetlen vágy, hogy beülhessek egy kiállított harcigépbe. Itt ez is könnyen teljesült, sőt fényképpel is megörökítették az eseményt mindkét századnál. A törökök is engedékenynek mutatkoztak, amit a szállítógép körül kialakult hosszú sor bizonyított. A statikus soron az Immelman század tigrisfestésű Tornadoja mellett F-16, Phantom és a lakenheathi F-15-ösök álltak sorban. Ne feledkezzünk meg a Szárnyascsikó századról sem, akik műszaki bázisuk előtt álló L-39 Albatrosszal várták az érdeklődőket.

Fotó:Molnár Zoltán

A repülőtér új hangárjait sem hagyták kihasználatlanul a szervezők. Itt láthattuk a MOL és Volvo bemutatóját. Az egyik hangárt az Aero Vodochy kapta meg. Itt egy rövid történelmi sétán vehettünk részt. Először egy régi ismerőst láthattak viszont sokan, az L-29 Delfint. Sok magyar pilóta első sugárhajtóműves típusa volt ez a gép. A hazánkba érkezett példány már nem a régi, ezüstfestést viselte és már polgári lajstromjellel látták el. A másik gép a minden nap látott Albatrosz, majd mellette a legújabb generáció az L-159 ALCA. Jó így látni őket együtt és érdekesek voltak együtt a levegőben is.

 

Fotó:Molnár Zoltán

Az érdeklődök a MiG-29-est is közelebbről megismerhették. A műszaki csapat munkájának köszönhetően szinte karnyújtásnyira lehetett információt szerezni az új festés érdekességéről. Ha valakit bővebben érdekelt a gép, az beljebb részletesen ismerkedhette meg, mit takar egy-egy szerelőnyílás.

 

Szemben egy „tigriskölyök”, azaz Jak-52 mellett egy Mi-8-ast és egy Mi-24-es helikopter rohamoznak az érdeklődök. Itt is belülről meg lehet ismerni a forgószárnyas masinákat. Némely gyerkőcnek első nagy élménye, hogy beült az operátor ülésében. Szemein látszik, hogy már csak a felszállásra vár. Talán majd legközelebb.

Ha már beszéltünk a múltról, a jelenről, említsük meg a jövőt. Gripen. Barátságosan berendezett hangárban várták az érdeklődőket a szakemberek. Nemcsak a poszterek, ajándékok iránt volt nagy kereslet, hanem az információk iránt is. Mit tud a gép, mivel jobb, mint a versenytársai, hogyan illeszkedik be a Magyar Légierőbe a JAS-39? Kérdések és kérdések, amit a felkészült stáb tagjai azonnal megválaszoltak. Ha valakit ez nem győzött meg, az közelről nézhette meg a hajtóművet, videó filmen kísérhette figyelemmel, hogyan repül a jövő magyar vadászgépe.

 

A korán érkezők épp a Gripen hangárból jöttek ki, mikor a repülőtér felé érkezett a nyitó kötelék.

A Magyar Légierő modern igáslova, egy Mi-8T húzza a magyar trikolort. Követői a szolnoki Jak-52-es kötelék. Ismét forgószárnyasok következnek. Mi-8-ast kísér két szentkirályszabadjai Mi-24-es harcihelikopter. Forgószárny után merevszárny, egy magyar teherszállító An-26-os két L-39 Albatrosszal alkot köteléket. Áthúzásuk után már látni a magyar vadászok gépeinek jellegzetes füstjét. Három gépen öt Puma díszelgő repülése a közönség előtt.

A repülő kötelékek után az elengedhetetlen ejtőernyős bemutató. Megkomponált műsor, speaker, légi fotós. Idén is profi műsorral készültek a légierő ejései. Először a négyes csoport ugrik ki a teherajtó nélküli Mi-8T típusú helikopterből, majd hárman kezdik meg zuhanásukat, hogy ernyőjük nyitása után a magyar nemzeti, a Magyar Légierő és a NATO lobogójával érjenek földet. A legnagyobb látványosság csak most következik. Öten, egyszerre, összekapaszkodva hagyják el a helikoptert. 2000 méterről kezdődő zuhanásukat lábukra erősített füstölőkkel követhetik a földön álló nézők. Zuhanás, majd elengedi egymást az öt ember, hogy a füsttel csillagot rajzoljanak az égre.

Az ernyők légitánca után szemezgessünk a légi program érdekességeiből. A magyar blokkot a Szolnokról érkezett Jak-52 bemutatója nyitotta meg. Orsókkal és bukfencekkel gazdagított programjában nem hiányozhatott a vadászgépektől már megszokott touch and go manőver sem. A magyar forgószárnyasak is kitettek magukért. A Mi-8 és Mi-24 és megmutatta, mit tud a levegőben, akár harci körülmények között. A Hip gyors emelkedése forgás közben, a Hind tolatása, majd infra csapda lövése aratta a legnagyobb tetszést. A program első kötelék bemutatója következett. 3+1 L-39 Albatrosz szelte a levegőt. Először 1997-ben láttuk a magyar Alba köteléket, akkor öt géppel. Most jól megkomponált szóló és kötelék bemutatót láthatott a közönség. A rövid felkészülési idő alatt eredményes munkát végzett a csapat, mert a repülőnapot záró rendezvényen az MRSZ különdíját kapták meg.

Eljött a várva várt pillanat. A pályavégén az új festésű 04 oldalszámú MiG-29 készül a felszállásra. A Fairfordban díjat nyert program következett szombaton Szabó „Topi” Zoltán, vasárnap Molnár „Bagira” Gábor előadásában. Füsttel kísért gázadás, indul a zene, Vanessa May hegedű futamai magyaros dallamokkal fűszerezve, és kezdődik a bemutató. A nagy meleg ellenére pontosan, teljes erőbedobással repülték a Fulcrumot. Minden néző tekintete az égre szegeződik. Minden forduló, háton repülés, orsó nagy tetszést vált ki. A program nagy látványossága a kobra és két tower manőver infra csapdalövéssel fűszerezve. Elköszön a pilóta közönségtől, és már gurul is a MiG a betonon. A nyíló kabinból a magyar lobogó libben ki, hogy üdvözölje a tapsoló, integető nézőket…..

Nyomtatható változat
Küldje el ismerősének
 Kereső
   
 

 Hírlevél

   E-mail:

   


 Mi kérdezzük

Hány éves idén a légierő?
   60
4687-84%
   70
455-8%
   80
175-3%
   90
223-4%
Összesen: 5540





   
 
  Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság
8000 Székesfehérvár, Zámolyi út 2-6.
Posta címe: 8001 Székesfehérvár, Pf. 151.