Hírek

  MH ÖHP

  NFTC

  Fegyverek
  • 9K310 Igla
  • An-26
  • Atlas-2 Mistral
  • Jak-52
  • JAS-39 Gripen
  • Kub 2K12M
  • L-39ZO
  • Mi-17P
  • Mi-24 D/V/P
  • Mi-8T
  • MiG-29

  Repülőnapok
  • Hazai repülőnapok
  • Külföldi repülőnapok

  Elérhetőség


Egy repülőnap rövid története 2/1
Sövegjártó Zoltán
Milyen volt az idei kecskeméti repülőnap? Nehéz szavakba önteni. Miért? Talán, mert három évet vártunk rá, mert nemcsak kívülről, hanem belülről is végig figyelhettem, hogyan lesz a minden napjait élő repülőbázisból pár napra egy nemzetközi repülőnap helyszíne.

A repülőnap előtt két-három héttel már a környéken lakók is tapasztalták, végső stádiumába került a felkészülés. Gyakoroltak az ejtőernyősök, repült az Albatrosz kötelék és programját csiszolta Topi és Bagira. Az utolsó hét az éles felkészülésé. A nyitó kötelék és a magyar blokk programját, időjárástól függően naponta többször is teljesítették. Közben emelkedtek a sátrak, láthatóvá vált a közönség területe és természetesen az elengedhetetlen mobil WC sor is helyére került.

Fotó:Hézinger Jenő-Team Eugen

Csütörtök már az érkezések napja is. Ilyenkor népesül be külföldi résztvevőkkel a repülőtér. A csehek, a német Tornadok és a Török Csillagok választották ezt a napot az érkezésre. Közben a háttérben folyamatosan megy a munka. Melyik csapatnak ki lesz a kísérője, kit, hol szállásolnak el, milyen programokat szervezzenek a vendégeknek? Folyamatos egyeztetés és szervezés. A századokhoz percenként érkeznek az ajándéktárgyak, a pólók, sapkák, poszterek, korsók. Kicsomagolás, válogatás, pakolás. Topi és Bagira vendégeikkel már a másnapi Sláger Rádió napra készül. Megy a munka.

Péntek. A Sláger Rádió napja. Kora reggeltől megy a műsor a repülésirányító torony elől. Vendégek, katonák, rádiósok mind figyelik és kíváncsiak, milyen hatással lesz a neves műsorvezetőre a MiG-29-es Topi keze alatt. Az idő elég borongós, néha az eső is elered. Bryan tandem ugrása után, Boros Lajos emelkedik a levegőbe egy Mi-8T típusú helikopterrel, hogy elhelyezzen egy gulyáságyút valaki kertjébe. Visszatérte után már csak egy feladat van. Irány a zóna, vár a Fulcrum! Bocsit közben fokozatosan talpig felöltöztetik. Overáll, G-nadrág, sisak, már kész pilótaként figyel. Beszállás a gépbe és start. Felszállás utáni pár percben a repülőtér légterében „szoktatja” utasát Topi a túlterhelésre, a vadászgéphez, majd irány Szolnok. A kísérő gépben Zsámboki Tibor alezredes és Kilián Nándor ezredes csatlakozik a vezérhez. Közel fél óra telik el, mikor halljuk a hazaérő gépek hangját. Illedelmesen beköszön a gép pár, majd a kísérő landol. A program a „pont” feletti repüléssel folytatódik. Most minden manővert megismerhet Bocsi, amit a MiG tud. Harang, háton repülés, kés és orsók, ez a mai menü, majd landolás. A beguruló gépet már sokan várják. Újságírók, fotósok, pilóták. Talán ők a legjobban, mert új embert üdvözölnek a csapatban, aki Fulcrummal repült, tehát avatni kell. Nyílik a kabintető. Bocsi arcán látszik, hogy felejthetetlen élményben volt része, de nem tudja, hogy az igazán felejthetetlen most következik. Hegedűs „Gege” Ernő alezredes gratulál és kezdődik a „szertartás”. Először Topi utána Gege adja meg a felavató fenékre vágást és szép sorjában a többiek. Sokan vannak, és Bocsi érzi nem is a repülés volt nehéz, hanem ezt kibírni. A sor elfogy, és mint avatott MiG-29 utas búcsúzhat el a hallgatóktól Gábor.

Az ünneplés után a munka folytatódik. Érkeznek a többi gépek és az időjárás is kegyesebb. A borongós eső derült időre vált. Gyorsan repül az idő. Délben már a sajtótájékoztatón ismerkedünk az idén először megítélendő díjakkal, a két nap programjaival, érdekességeivel. A délután a külföldieké. Egyesek gyakorolnak, más nemzetek csak most érkeznek. SMS érkezik: A Frecce a Balaton felett szórakoztatja az üdülőket. Pár perc és a kötelék már a fejünk fölött repül. Igazán nincs kedve az olasz köteléknek leszállni, így kisebb bemutatóval kedveskednek a vendéglátóknak. Hasonlóan tesznek a Mirage 2000 pilótái és a Patrouille de France is. Lassan minden a helyére kerül, jöhet a közönség….

Nyomtatható változat
Küldje el ismerősének
 Kereső
   
 

 Hírlevél

   E-mail:

   


 Mi kérdezzük

Hány éves idén a légierő?
   60
4990-85%
   70
456-7%
   80
177-3%
   90
224-3%
Összesen: 5847





   
 
  Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság
8000 Székesfehérvár, Zámolyi út 2-6.
Posta címe: 8001 Székesfehérvár, Pf. 151.