Hírek

  MH ÖHP

  NFTC

  Fegyverek
  • 9K310 Igla
  • An-26
  • Atlas-2 Mistral
  • Jak-52
  • JAS-39 Gripen
  • Kub 2K12M
  • L-39ZO
  • Mi-17P
  • Mi-24 D/V/P
  • Mi-8T
  • MiG-29

  Repülőnapok
  • Hazai repülőnapok
  • Külföldi repülőnapok

  Elérhetőség


Születésnap olasz módra – Giornata Azzura 2005
Írta: Temesvári Péter Fotó: Sövegjártó Zoltán

Minden ötödik évben Rivolto-ban ad egymásnak randevút Európa bemutatókötelékeinek java, hogy egy szenzációs repülőnap keretében többszázezer néző előtt ünnepeljék meg a legendás Frecce Tricolori fennállásának aktuális évfordulóját. Idén ősszel is folytatódott ez a nemes hagyomány, mely méltó az immár 45 éves olasz gárdához.


A repülőnapokat szervező szakemberek minden, periodikusan ismétlődő rendezvénynek igyekeznek valamilyen egyedi jelleget, sajátos arculatot adni. Olaszországban a nemzeti büszkeségnek számító Frecce Tricolori születésnapi légibemutatója miről is szólhatna másról, mint a kötelékrepülés csodájáról. Mivel az olaszok is részt vesznek szinte minden jelentős európai repülőnapon nincs nehéz dolguk, amikor a viszontlátogatás megszervezésén van a sor. A világhírű gárda tiszteletére rendezett rendhagyó partin állandó résztvevőnek számít a brit Red Arrows, a francia Patrouille de France, a svájci Patrouille Suisse, valamint a spanyol Patrulla Aguila. Ez már önmagában egy olyan névsor, mely garantálja azt a repülést szerető többszázezres nézőközönséget, mely Európa majd minden országából összesereglik erre a különleges eseményre. Ha pedig ehhez még hozzátesszük a Jordanian Falconst, a Breitling Jet Team-et és néhány vadászgépet, akkor kapunk egy egyedülállóan érdekes airshowt, mely a repülőbarátok naptárában kiemelt helyre kerül majd.

Az Észak-Olaszországban fekvő Udine város közelében található Rivolto légibázison állomásozik az Olasz Légierő 313. százada, ismertebb nevén a Frecce Tricolori, így praktikusan ez a repülőtér ad otthont a „Giornata Azzura” névre keresztelt születésnapi airshownak is. Ez a szombati napjára a sajtó munkatársai valamint a különböző VIP vendégek léphetnek be, vasárnap azonban ingyenes (!) közönségnapot tartanak. Mindkét napon ugyanazt a programot repülik a résztvevők, így senki nem marad le semmilyen látványosságról. A szervezőknek idén is sikerült tartalmas programot összeállítaniuk, melyben a kötelékek produkciói és a szóló gépek váltogatták egymást, sajátos ritmust adva a repülőnapnak. A már korán reggel megnyíló kapukon hatalmas tömeg özönlött a bázisra, pillanatok alatt ellepve a guruló-utak környékét, így a később érkezőknek már csak hátrébb jutott hely. A statikus soron főleg az olasz felségjeles gépek domináltak, melyek közül kiemelném a nemrégen beszerzett és repülőnapokon viszonylag ritkán látható F-16-osokat, valamint a múltat képviselő F-84-est, F-86-ost és G-91-est, ez utóbbi gépek bemutató festésűek voltak.

Kicsit távolabb örömmel fedezhettük fel a magyar Mi-24 Hind harcihelikoptert, mely hatalmas érdeklődésnek örvendett a nézők részéről. Az egyre bővülő olasz Eurofighter Typhoon flotta egyik tagja is ki lett állítva, de láthattunk szerb Super Galeb-et is, valamint számos helikoptert és gyakorlógépet egyaránt.

A „Giornata Azzura” azonban alapvetően nem a földi kiállításról, hanem a légi programjáról híres. A fél tízkor induló show nyitányaként egy zászlóvivő AB-212-es helikopter repült el a nézők előtt, majd pedig egy, a repülés hőskorát idéző replika Zanardo gép következett, melynek gurulásából és felemelkedéséből azonban nem túl sokat lehetett látni. Az ezt követő Eurofighter Typhoon programját azonban már mindenki élvezhette, a fülsüketítő dübörgéssel startoló vadászgép ugyanis alacsonyan végrehajtott, intenzív manőverezéssel kápráztatta el a hatalmas tömeget.

Az előzetesen kiadott program ezután kicsit módosult, a magyar Mi-24-es helyett ugyanis az olasz HH-3F helikopter kutató-mentő gyakorlatát iktatták be a szervezők, valamint elmaradt a lengyel Iskry kötelék produkciója is. Szerencsére a magyar forgószárnyas a svéd Team 60 kötelék repülése után végrehajthatta nagyszerű bemutatóját, mely osztatlan sikert aratott mind szakmai mind laikus körökben egyaránt. A lengyel kötelék távolmaradásának oka nem ismert, mindenesetre a spanyol Aguila és a svéd Team 60 repülése kipótolta a délelőtti programban keletkezett kis űrt. A köztes időkben a holland Teamwork demo festésű F-16-osa szórakoztatta a közönséget, a rendkívül dinamikus produkció kiemelkedő pillanatai voltak a nagy magasságból szűk spirál alakban való süllyedés és a nagy mennyiségű infracsapda szórás. Véleményem szerint a szóló repülések közül a hollandok programja volt a leglátványosabb. Az olasz Tornado leginkább szokatlan foltos festésével és hajtóműveinek dobhártya szaggató hangjával hívta fel magára a figyelmet. Bár a típus manőverezőképessége messze elmarad az F-16-os vagy a Typhoon mögött, a pilóta ezúttal igyekezett mindent kihozni gépéből, ellentétben a hasonló típuson repülő brit vagy német pilóták többségével. A Red Bull kötelék és a Jordanian Falcons egyaránt légcsavaros műrepülő gépeket használ, melyek teljesítménye illetve dinamizmusa alapvetően más, mint a sugárhajtású gyakorlógépekkel repülő csapatoké. A hatalmas hangorkán kíséretében manőverező félelmetes harcigépek között üde színfolt volt ezeknek a fordulékony kis gépeknek a produkciója. Említést érdemel még a lassan kuriózumnak számító, demo festésű osztrák SAAB Draken repülése is, ezt a vadászgépet ugyanis hamarosan már csak a múzeumokban láthatjuk majd.

A délutáni program nagyon gazdagnak ígérkezett. A Breitling Jet Team kék Albatroszai és a Red Arrows vörös Hawkjai „színesítették” a felhősből azúrkékre váltó égboltot. A britek repülése volt talán a legizgalmasabb, néhány új formáció mellett leginkább az volt a különlegessége, hogy szinte pillanatnyi üresjáratot sem engedtek, folyamatosan volt gép a nézők előtti légtérben.

A szóló gépek közül az olasz AMX könnyű támadó gép, és a nagyon furcsa elrendezésű, tolólégcsavaros Piaggio P.180-as tetszett leginkább. Ez utóbbi manőverezőképessége lenyűgöző volt, az egyedi formavilágú kis utasszállító hamar a kedvencemmé vált. Leszálláskor a C-130 Herculestől és a G-222-estől gyakran látott „Sarajevo landing”-et mutatta be, nagy sikert aratva. Az F-5 Tiger harcigépekkel repülő svájci Patrouille Suisse nagyon dinamikus, a szétváláskor infracsapda szórással fűszerezett bemutatót tartott. A Patrouille de France specialítása az, hogy a különböző formációkat a nézők szeme láttára alakítják ki, a kötelék olyannyira összehangolt repülést mutat be, hogy az alakzatok közötti váltás egészen egyszerűnek tűnik.

A "Giornata Azzura" fénypontjának természetesen a házigazda Frecce

Tricolori bemutatója ígérkezett, melyhez a felvezetést az ismét felszálló Typhoon és a C-27J Spartan szállítógép adta. A vadászgép és az orsozó (!) szállítógép produkciója közben hatalmas ováció kíséretében startra gurult az olasz gárda. A nemzetiszínű füstfelhőbe burkolózó gépek ötös kötelékben szálltak fel, összerendeződés után azonnal megkezdték a záró bemutatót. Magassági korlát nélkül, a füstölőket a szokottnál is többet használva repültek. A rendkívül hálás közönség tapssal jutalmazott minden szép formációt, minden extra manővert. Az egyik csúcspont a különösen látványos összerepülés volt, melynek során a szélrózsa minden irányából közeledő gépek a nézők előtt keresztezték egymást. A Frecce Tricolori leszállása jelentette a repülőnap záró momentumát, a hatalmas tömeg elindult hazafelé.

 

A kiváló hangulatú és a nagy számú kötelékrepülés miatt egyedülállónak tekinthető rendezvényen a beléptető kapuk adatai alapján 480.000 (!) ember vett részt.

Nyomtatható változat
Küldje el ismerősének
 Kereső
   
 

 Hírlevél

   E-mail:

   


 Mi kérdezzük

Hány éves idén a légierő?
   60
4687-84%
   70
455-8%
   80
175-3%
   90
223-4%
Összesen: 5540





   
 
  Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság
8000 Székesfehérvár, Zámolyi út 2-6.
Posta címe: 8001 Székesfehérvár, Pf. 151.